Administratie locala - Institutia Prefectului - judetul Calarasi

Cauta
Mergi la continut

Meniu principal:

Administratie locala

Judetul Calarasi

Administraţia locală
(elemente relevante, probleme speciale)
Autoritatilor locale si judetene




In judetul Calarasi in domeniul serviciilor publice de gospodarie comunala
amintim ca acestea functioneaza majoritatea in cadrul primariilor municipale si orasenesti. Pana in decembrie 2004 alimentarea cu apa si canalizarea au functionat ca si servicii publice, insa in urma desemnarii judetului Calarasi ca judet pilot in cadrul Programului SAMTID, s-a infiintat in anul 2005, in plan institutional S.C. ECOAQUA S.A. avand ca actionari Consiliul Judetean Calarasi si Consiliile locale din municipiile Calarasi si Oltenita si orasele Lehliu Gara si Budesti, care furnizeaza serviciile mai sus amintite.

In afara de municipiile Calarasi si Oltenita in care salubrizarea este realizata de S.C. URBAN S.A. Ramnicu Valcea Sucursala Calarasi, respectiv de S.C. ECOSAL S.A. Oltenita, in celelalte orase aceasta se asigura tot in cadrul primariilor.

Serviciul de furnizare a energiei termice se realizeaza in municipiul Calarasi de catre Serviciul Public “Centrale termice si administrare fond locativ” de pe langa Primaria municipiului Calarasi, in municipiul Oltenita de catre S.C. TERMOURBAN S.R.L. Oltenita iar in celelalte orase de catre primarii.

In cadrul Consiliului Judetean Calarasi functioneaza Serviciul Public de Interes Judetean „Transport Fluvial de Marfuri si Calatori la Punct Control Trecere Frontiera Calarasi (Romania) - Silistra (Bulgaria)”.

Judetul Calarasi face parte din Euroregiunea “Dunarea Inferioara”
constituita in anul 2001, alaturi de judetul Constanta si Ialomita, din Romania, si Regiunile Dobrich si Silistra, din Bulgaria. Principalele obiective ale colaborarii in cadrul Euroregiunii sunt: dezvoltarea si armonizarea relatiilor comerciale si economice; dezvoltarea si aplicarea de tehnologii avansate; securitatea ecologica, prevenirea poluarii Bazinului Dunarii si Marii Negre, prevenirea, reducerea sau eliminarea consecintelor avariilor industriale si calamitatilor naturale, marirea numarului de procese de productie care raspund exigentelor de protectia mediului; armonizarea dezvoltarii infrastructurilor, inclusiv a sistemelor energetice, retelelor de transport si comunicatie; dezvoltarea relatiilor transfrontaliere si extinderea cooperarii in domeniile asigurarii cadrului normativ-juridic, al stiintei, invatamantului, culturii, sportului si tineretului; asigurarea si promovarea in toate domeniile vietii economice, sociale, politice si culturale a egalitatii depline si reale intre persoanele apartinand minoritatilor nationale si cele apartinand majoritatii; dezvoltarea turismului si a activitatilor recreative.

Judetul Calarasi este membru al ARE (Ansamblul Regiunilor Europene) si CRPM (Conferinta Regiunilor Maritime Periferice).

De asemenea, judetul Calarasi, printr-un delegat al Consiliului Judetean, are reprezentare in cadrul Biroului Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania deschis la Bruxelles. Obiectivele urmarite in cadrul acestei structuri sunt: formarea reprezentantilor din administratia publica in domeniul afacerilor europene si promovarea potentialului judetului, precum si a proiectelor locale si regionale, prin cooptarea de parteneri din cadrul institutiilor europene, reprezentate in mare parte in capitala belgiana.

In municipiul resedinta de judet se afla sediul Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud Muntenia, a carei misiune consta in stimularea dezvoltarii sociale si economice, echilibrate si durabile a Regiunii, prin elaborarea si implementarea de strategii si programe, atragerea de investitii si promovarea Regiunii pe plan intern si extern.In perspectiva acesarii fondurilor comunitare, Agentia se constituie ca Organism Intermediar pentru implementarea Programului Operational Regional, in perioada de programare 2007-2013.

Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontaliera (BRCT) pentru Granita Romania-Bulgaria s-a constituit ca urmare a acordului realizat intre Agentiile de Dezvoltare Regionala Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia. Acestea sunt agentiile de dezvoltare din regiunile din sudul Romaniei care au in componenta lor judete situate de-a lungul frontierei. Asocierea celor trei Agentii de Dezvoltare Regionala a luat nastere in urma aprobarii acesteia de catre fiecare Consiliu de Dezvoltare Regionala in parte, avand la baza Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 111/2004. BRCT este un organism neguvernamental, nonprofit, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale si al cooperarii transfrontaliere.

Pentru buna informare a cetatenilor, in judet functioneaza: Centrul de Informare Europeana, in sediul Institutiei Prefectului; Centrul de Informatii pentru Cetateni, in sediul Consiliului Judetean; Biroul de Consiliere pentru Cetateni, in municipiul resedinta de judet;

De asemenea Centrul Regional de Formare Profesionala a Adultilor ofera servicii de formare profesionala pentru adulti in 30 de ocupatii structurate in urmatoarele domenii: agricultura; informatica si automatizari; constructii; confectii, textile; comert; turism, alimentatie publica; servicii; industrie.

In municipiul resedinta de judet functioneaza Centru Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala, aria sa de actiune fiind reprezentata in 5 judete: Braila, Buzau, Calarasi, Giurgiu si Ialomita.

Rezolvarea problemelor comunitare reprezinta un proces de planificare sistematica. Continuitatea programelor dupa incheierea finantarilor este responsabilitatea initiatorilor din interiorul comunitatii. Din acest punct de vedere, asigurarea continuitatii implica stabilirea unor parteneriate durabile si o participare comunitara crescuta.

Avand la baza potentialul economic si uman existent pe plan local dar si o ordonare a directiilor de actiune pe proiecte si programe viabile, Institutia Prefectului - judetul Calarasi in colaborare cu Consiliul Judetean a elaborat Programul orientativ de dezvoltare economica si sociala al judetului pe anul 2008. Administratia publica locala considera ca dezvoltarea economica si sociala reprezinta un proces de unire si combinare a eforturilor reprezentantilor tuturor sectoarelor: guvernamental, al mediului de afaceri si al societatii civile, cu scopul crearii unor conditii favorabile pentru cresterea economica si crearea de noi locuri de munca si care au ca scop unic cresterea bunastarii populatiei.

De asemenea, la nivelul judetului Calarasi, Consiliul Judetean, prin Directia Integrare europeana, dezvoltare regionala, relatii externe, in cooperare cu administratiile publice locale, institutiile publice deconcentrate si descentralizate, sectorul privat si societatea civila, a elaborat Planul de dezvoltare al judetului Calarasi pe perioada 2007-2013 document ce asigura cadrul programatic al implementarii viitoarelor actiuni de dezvoltare economico-sociala a judetului.

Completarea veniturilor proprii si a transferurilor de la bugetul de stat cu fonduri externe s-a impus in cazul realizarii investitiilor pe plan local, investitii fara de care dezvoltarea locala nu era posibila. Accesarea si gestionarea fondurilor europene nerambursabile pentru care autoritatile publice locale si judetene erau eligibile a fost una din prioritatile acestora in efortul lor de a suplimenta fondurile publice locale. Aspecte care tin de administratia publica locala, de cum s-a organizat pe de o parte si de factorii externi pe de alta parte, a determinat performanta pe ansamblu cu privire la finantarea investitiilor locale din fonduri externe nerambursabile.

Una din problemele cu care s-a confruntat administratia publica judeteana si locala a fost necesitatea asigurarii cofinantarii pentru a putea depune proiectele pe care si le-a propus. Rolul cofinantarii era foarte important, contribuind la responsabilizarea administratiei publice in legatura cu utilizarea acestor fonduri. In acelasi timp insa nivelul scazut al resurselor bugetare nu a permis crearea unui fond consistent de cofinantare, cu ajutorul caruia sa se poata obtine proiecte de investitii de amploare.

 
Inapoi la continut | Inapoi la meniul principal